مدول های ال ای دی

مدول های ال ای دی در ایران

مدول های ال ای دی

مدول های ال ای دی در ایران

روشنایی ال ای دی در بازار ایران

نگاهی گذرا به بازار محصولات ال ای دی در ایران نشان می دهد که با چه بازار آشفته ای مواجه هستیم!

یک لامپ ال ای دی 3 وات در گوشه ای از بازار 6500 تومان و در گوشه ای دیگر 16000 تومان! هرکس دم از حرفه ای بودنش در بازار می زند و انتخاب را برای مراجعین هر روز سخت تر از دیروز می کند. من نیز به عنوان یک مهندس برق با آشنایی نسبی به مسائل روشنایی گاها شدیدا دچار سردرگمی می شوم!

در این مطلب، یک توضیح مختصر در مورد انواع تکنولوژی های ال ای دی، موجود در بازار ارائه می کنم.

1-      ال ای دی high power

این نوع ال ای دی را از نوع شکل داده های درشت ال ای دی آن (که معمولا هر دانه 1 واتی می باشد) می توانید بشناسید. خصوصیت این نوع لامپ یا چراغ، قابلیت پرتاب نور بسیار بالا با زاویه کوچک است. این نوع ال ای دی برای کاربری های هالوژنی و استفاده برای روشنایی موضعی مناسب است.

 

2-      ال ای دی SMD

این نوع ال ای دی با بهره گیری از تعداد زیاد ال ای دی، به کاربر یک نور پخش می دهد. در صورت گشت در بازار حتما با لامپ های ال ای دی 7 وات AEG یا SPN مواجه شده اید. این لامپ ها از همین تکنولوژی برای ساخت بهره می برند و در نهایت یک نور پخش به شما ارائه می کنند.

 

3-      ال ای دی COB

ال ای دی COB یا Chip on board این نوع ال ای دی بر اساس ارتقاء تکنولوژی ال ای دی SMD به بازار عرضه شده است. موضوع از این قرار است که یه بابایی (!) این دیود ها رو روی هم و به صورت متمرکز قرار داد و دید که به راندمان بالاتر با خواص نوری مفیدتری میرسه! نتیجه شد تولید چراغ ها و لامپ های ال ای دی COB که هم پرتاب نور دارند و هم پخش نور. از طرف دیگه CRI (Color rendering index) این لامپ ها بالاتره، یعنی طیف های نوری بیشتری را داره و رنگ اجسام به رنگ واقعیشون زیر این نور نزدیکتره.

خب به درد شما کدام تکنولوژی می خوره؟ راستش جوابش بستگی به کاربری شما داره. مثلا اگر ارتقاع سقفتون 3 متر به بالاست، چراغ های COB و high power احتمالا (تاکید می کنم احتمالا چون عوامل دیگری هم دخیلند) بیشتر به کارتون میان.

اما تفاوت های فاحش قیمت ها در بازار!

اول بگم هیچ ارزونی بی علت نیست! خصوصا تو جنس ال ای دی! جای دزدی در این جنس بسیار زیاده.

دوم،صرفه روشنایی ال ای دی در زمان مشخض میشه، یعنی به علت مصرف پایین، با  طول عمر طولانی ارزش خریدتون مشخص میشه. متاسفانه ما با خرید یک جنس ارزانتر و بی کیفیت نه تنها از نور زیبای آن بهره نمی بریم بلکه با سوختن آن از هرچی جنس ال ای دی در بازار هست زده می شیم.

از کجاها می دزدن؟ از ترانس تبدیل که به چشم نمیاد، از بخش خنک کن از اتصالات و سیم ها و در نهایت خود ال ای دی.

از کجا بفهمیم جنس تقلبیه؟ جوابش سخته! به مرور در این وبلاگ شما رو راهنمایی می کنم.